Authenticiteit, ik hoor er veel over de laatste tijd.

Men heeft het dan over ‘worden wie je bent’, ‘echtheid’ en ‘helemaal jezelf zijn’, en hoe de media je beinvloedt. Ik herken het ook als een groot verlangen in mensen. Mijn uitgangspunt is steeds:

Je bent al helemaal jezelf

 

Misschien ben je niet helemaal happy met jezelf, of zelfs helemaal niet happy met jezelf, dat kan en is zo menselijk.

We worden allemaal helemaal als onszelf en nog onbewust geboren. Daarna gevormd door ervaringen, aanleg, opvoeding, intuitie en de keuzes die we maken in het leven. Naar mijn idee ligt onze groei in de ervaring dat we als volwassenen meer en meer tevreden kunnen zijn met onszelf en de keuzes die we maken. Dat we de resultaten van die keuzes kunnen dragen als van ons. Dat we ervaringen aan gaan en die ook weer los kunnen laten. Als het ware van A naar B kunnen stromen in plaats van repeterend met onze gedachten bij A te blijven hangen en nooit in B terecht te komen. En dat valt te leren.

Non-stick frying pan

Het leven geeft ons tijd om te ont-wikkelen en oude pijn te laten gaan, zodat je lichter en opener in contact kunt zijn met jezelf en de ander.

Zoals mijn meditatieleraar Sogyal Rinpoche vaker zei: “let your mind become a non-stick frying pan”. Zie je gedachten, ontmoet ze en laat ze weer gaan. Niets blijft plakken, bakt aan en gaat stinken. Laat je geest steeds in samenspraak met je hart zijn en een hart-geest eenheid worden. Ik zou er nog aan toe willen voegen. Laat je gehele lichaam voor je spreken, leidraad zijn. Want de sensaties in je lichaam vertellen je zoveel over wat je zou willen en nodig hebt.

5 manieren om je authenticiteit meer en meer te leven

  1. Spreek je (eigen) waarheid

Wat hoor, voel, lees, proef en zie jij? Wat komt er via je zintuigen binnen, hoe beleef je dat of wat roept het in je op?

  1. Spreek je waarheid niet altijd (uit)

Soms denk je dingen en komt er boosheid of een oordeel over de ander in je op. Wanneer je waarde hecht aan de relatie tussen jullie zou je in plaats van deze gedachte uit te spreken ook de situatie om kunnen draaien en nog meer te gaan luisteren naar de ander. Wat vragen te stellen over waarom dat wat de ander zegt of doet zo belangrijk is voor hem/haar. Het kan maar zo zijn dat daarmee jouw oordelen erover langzaam smelten.

  1. Laat je lichaam vertellen wat het je zegt

Alle sensaties die je lichaam aangeeft in reactie op iets wat de ander doet of zegt duiden op iets wat je nodig hebt.  Verkramping in je schouders bv, of benauwdheid, spanning in je middenrif, willen bewegen of bevriezen, turbulentie, trillen of plotselinge ontspanning. Het is een signaal, en er naar luisteren ondersteunt ook nog eens het denken; je weet al wat je nodig hebt en misschien kun je daar iets over zeggen.

Aangeven wat je opmerkt als reactie in je lichaam, kan helpen dichterbij jezelf te blijven en brengt vaak ook meer helderheid voor de ander.

  1. Blijf bij wat jouw aandeel is.

Stap niet in dat van de ander. Byron Katie noemt bijvoorbeeld dat er 3 soorten businesses zijn: Mine, Yours and Gods. ‘Mind your own business’ zou je kunnen zeggen. Blijf uit de verstrengeling waarin we dingen doen en zeggen uit angst, zorg, te willen pleasen of onze bankreserve van goodwill te vullen bij de ander. Dat brengt rust en helderheid en is ook een vorm van mentale hygiëne.

  1. Maak verbinding met de minder gemakkelijke kanten van jezelf

Verwelkom ook de ongemakkelijke emoties met compassie. Jezelf zijn is echt iets anders dan perfect zijn. Jezelf toestaan om ook angst te mogen voelen of boosheid, je ‘kleinheid’ of het ‘veel teveel zijn voor de ander’, en alles wat je anders had willen doen of zeggen; het maakt je zo menselijk. Het kunnen omarmen maakt het leven lichter.

Je eerlijk uitspreken is een cadeau aan de ander

 

 

Authenticiteit