Waarom zou ik?

Waarom volgt een jurist, hulpverlener, ICT ’er, arts, docent, coach of bestuur medewerker een training in Verbindende Communicatie in het Werk?

Waarom raken ouders, partners, singles, studenten, vriend(-in) en of community fans geïnteresseerd en steeds meer bedreven in het toepassen van de prachtige handvatten uit Geweldloze communicatie ontwikkeld door Marshall Rosenberg?

Ik heb inmiddels veel beroepsgroepen voorbij zien komen en uit ervaring kan ik zeggen: omdat het werkt!

Wel belangrijk om de intentie te hebben te willen verbinden, óók als je dat als lastig ervaart. En wanneer je de concrete vaardigheid in combinatie met empathie toepast heb je kans op prachtige en onverwachte cadeaus.

Is dat wel nodig?

Als ik een vraag om informatie beluister dan hoor ik altijd 2 zaken. Enerzijds de vraag: Wat heb ik eraan? Die wordt soms ook letterlijk gesteld. En daar onder, soms onuitgesproken, de last of spanning die mensen ervaren in hun leven omdat de verbinding of communicatie niet loopt zoals ze graag zouden willen. Juist ook waar het werksituaties betreft.

Lange tijd is op het werk de aandacht voornamelijk uitgegaan naar kostenbesparing op alle mogelijke manieren waardoor het welzijn van de medewerker steeds meer onder druk is komen te staan. Gelukkig komt er nu weer meer aandacht binnen organisaties en bedrijven voor de gezondheid en het welzijn van ons als werkende mens.

Nu wordt het weer belangrijk om een brug te kunnen slaan tussen de buitenwereld (teamprestaties, omzetverhoging, kwaliteit dienstverlening en meer) en de binnenwereld, waar de energie, inspiratie en zingeving vandaan moet komen. Dat gebied is heel persoonlijk en individueel anders, en zo ontzettend belangrijk om met plezier te kunnen werken. En ook essentieel om mee te nemen omdat presteren, samenwerken, verkopen, behandelen, verzorgen, bespreken voornamelijk allemaal mensenwerk is. 

Om die brug te slaan is het nodig om de dialoog te onderhouden tussen die 2 werelden. De handvatten voor dialoog die we in Verbindende Communicatie (VC) aanreiken horen gewoon thuis in de tool box van iedere werknemer en leidinggevende.

Wanneer werkt het niet

Photo by Todd Quackenbush on UnsplashMaar als een schilder zijn/haar kwast ook gebruikt om de vloer te schrobben dan gaat er iets mis, dat snappen we allemaal. Dan kunnen zowel de kwast als de schilder niet tot een fijn resultaat komen.

Dus ook wanneer men VC wil gebruiken om gelijk te krijgen gaat het mis, dan wordt het een kunstje. Daarom zijn empathie en de intentie tot verbinden onmisbare ingrediënten in zo een dialoog.

Zonder empathie wordt de vaardigheid een kunstje en niemand van ons zit te wachten op dat de ander een kunstje op ons toepast. Het gaat ons om echtheid en oprechtheid. En daar kunnen we voor kiezen om dat op zijn minst zelf te leven.

6 tips als je graag professioneel wilt verbinden waar dat juist spannend is
  1. Durf de inhoud los te laten en op relatieniveau een connectie te maken.
  2. Doe een gok over waar de ander behoefte aan heeft op dat gebied (wil je meer tijd? Eigen keuze hebben? Nu even rust of juist verbinding? Behoefte aan Inspiratie, meer veiligheid, ruimte om eigen zaken te ontwikkelen of in te brengen of …)
  3. Stel je open voor het antwoord, want dat zegt iets over waar DE ANDER naar verlangt.
  4. Realiseer je dat je om de verbinding te onderhouden níét het verlangen van de ander hoeft in te lossen of de oplossing hoeft aan te dragen.
  5. Geef ruimte en laat merken dat je luistert en hoort wat de ander wil.
  6. Laat je moralistische oordelen over wat goed of fout is of wat hoort thuis
Elke oprechte dialoog is de moeite waard ook al kan het soms pijnlijk zijn.
Waarom een jurist, ICT ‘er, arts en docent dit willen.
Getagd op: